12 jaar geleden werd Rinus (58) op de snorfiets aangereden door een auto. Hij lag een paar weken in coma. Rinus heeft een hoge dwarslaesie en zit in een elektrische rolstoel. Zijn benen kan hij helemaal niet bewegen en hij is zeer beperkt in het gebruik van zijn armen en handen. Voor verschillende handelingen maakt Rinus gebruik van een robotarm. Hiermee kan hij bijvoorbeeld deuren openen, aanbellen of het knopje van een stoplicht indrukken. Drinken doet hij met behulp van een armsteun met een bekerhouder. Rinus woont zelfstandig samen met Jacqueline, zijn vrouw. Jacqueline is zijn grote steun en toeverlaat en helpt hem met veel dingen.
Quality time
Voor het (avond)eten betekende dit dat zij eerst hem hielp en pas zelf at als hij klaar was. Vaak moest ze dan haar portie weer opwarmen, want die was intussen koud geworden. “En van quality time of een goed gesprek was al helemaal geen sprake; het was een puur praktische handeling,” vertelt Rinus.
Daarom tipte Kellie, zijn begeleider van InteraktContour, hem over OBI, een robot die ondersteuning biedt bij het eten. Eerst was hij wat sceptisch: “Hoe kan een apparaat mij nu helpen met eten?”. Maar hij zag dat de fabrikant, Focal Meditech, dezelfde is als van zijn robotarm. “Hierover ben ik heel tevreden, dus ik werd toch wel nieuwsgierig naar die robot.”
Hilarisch en heel functioneel
Via de uitleenservice van InteraktContour leende hij de eetrobot een paar weken om uit te proberen. “De installatie is kinderlijk eenvoudig en de bediening, slechts 2 knoppen, is zo mogelijk nog eenvoudiger. De robot schudt letterlijk nee bij foutief gebruik en maakt een buiging bij juist gebruik. Hilarisch en heel functioneel,” aldus Rinus.
Je hoeft ook niet bang te zijn voor onverwachte bewegingen van OBI, bijvoorbeeld dat de lepel te ver in je mond geduwd wordt. In de lepel zit een slimme magneetverbinding die ervoor zorgt dat de lepel loslaat als er te veel of te plotseling druk op de lepel wordt uitgeoefend.
“Het is een fantastisch apparaat die zelfs automatisch de lepel afstrijkt en het eten weer naar het midden van het bord terugduwt. Voor ons is OBI een verademing, want voor het eerst in 2 jaar eten Jacqueline en ik weer samen!”
Je begrijpt dat Rinus en zijn vrouw zo enthousiast waren over de robot dat hij inmiddels een eigen OBI heeft. “Oh ja, alles van OBI kan na het eten gewoon de vaatwasser in!”