Ga naar content
Open de hoofdnavigatie

Slaapproblemen na een beroerte (CVA) of TIA

Sommige mensen slapen heel veel en anderen hebben veel moeite om lekker te slapen. Er zijn diverse oorzaken voor slaapproblemen na hersenletsel. Beschadigingen aan de hersenstam leiden soms tot slaapproblemen. In de hersenstam bevindt zich namelijk het ’slaapcentrum’, dat regelt of je wakker bent of niet. Veel mensen met hersenletsel klagen over vermoeidheid en een toegenomen slaapbehoefte. Het lichaam moet daar aan wennen en kan in de war raken van uw nieuwe ritme. Uit onderzoek gepubliceerd op Neurology blijkt er een aantoonbaar verband tussen tussen slaapstoornissen en beroertes en of TIA’s Slaapstoornissen blijken een risicofactor te zijn voor een beroerte, een beroerte te veroorzaken en van invloed te zijn op het herstel na een beroerte.

Na een beroerte heeft de de helft van de mensen last van slaapstoornissen

Na een beroerte heeft de de helft van de mensen last van slaapstoornissen


Ruim de helft van de onderzochte patiënten met een beroerte hebben een slaapstoornis. Hiervan bleek de meest voorkomende slaapapneu (obstructief slaapapneu syndroom: OSAS). Hierdoor ontspannen de spieren tijdens de slaap, waardoor de tong, het zachte gehemelte en de achterwand van de keelholte de ademhaling blokkeren. Meestal gaat dit gepaard met luid gesnurk. Heeft een persoon meer dan vijf keer per uur een ademhalingsstilstand, dan is er sprake van apneu. Overdag zijn apneupatiënten slaperig en hebben ze vaak hoofdpijn en concentratie- en aandachtsproblemen. Als het even rustig of stil is, dutten ze soms ineens in. Dat is levensgevaarlijk, zeker in het verkeer. Mensen met overgewicht hebben een hoger risico op OSAS, met name naarmate de leeftijd vordert. Slaapwaakstoornissen zorgen daarnaast voor een belemmering in het herstelproces na een beroerte.

Wil je weten of jij te maken hebt met slaapapneu? Doe de test slaapapneu.

Dit vind je misschien ook interessant?

Meest voorkomende slaapproblemen

Meest voorkomende slaapproblemen


  • Slaapapneu is een ernstige stoornis die niet alleen slecht is voor je slaap, maar ook kan leiden tot andere lichamelijke problemen, zoals hartritmestoornissen en een hoge bloeddruk.
  • Slapeloosheid; Iemand met slapeloosheid kan de slaap niet vatten, is 's nachts vaak wakker of kan vroeg in de ochtend al niet meer slapen.
  • Nachtangst; Iemand met nachtangst vertoont paniekaanvallen tijdens de slaap, wat zich kan uiten in schreeuwen, slaan, overmatig zweten en een hoge hartslag.
  • Rusteloze benen; Restless leg syndrome (RLS), een slaap- en bewegingsstoornis die patiënten dwingt te bewegen tijdens rustperiodes.
  • Narcolepsie; Mensen met de slaapstoornis narcolepsie hebben een continue drang om te slapen en vallen erg gemakkelijk in slaap. Bron: In slaap

Tien tips om beter de slapen

  1. Ga naar je huisarts zodra je symptomen van slaapapneu herkent en laat je voor onderzoek doorverwijzen naar een geaccrediteerd algemeen slaapcentrum.
  2. Vermoeidheid en slaperigheid na een beroerte verdienen grondig onderzoek en behandeling. Lees ook: Te veel slapen geeft meer kans op een beroerte.
  3. Het is niet altijd verstandig om rust te nemen en te slapen, als je daar behoefte aan hebt. Beperk het uitrusten overdag. Het is beter om een aantal keer kort te rusten dan één keer lang. Na het ontstaan van niet aangeboren hersenletsel heb je vaak behoefte aan rust en slaap overdag. Doe dit, maar bouw dit erna af. Uiteindelijk is het verstandig om overdag maximaal één uur uit te rusten.
  4. Ga op hetzelfde tijdstip slapen en sta om dezelfde tijd op. Zo went je lichaam aan een vast ritme.
  5. Vermijd inspannende activiteiten voor het slapen gaan, zowel lichamelijk als geestelijk.
  6. Doe ontspanningsoefeningen voor het slapen gaan.
  7. Slaaptherapeut Peter Smith zegt: Sluit je rechter neusgat af en adem in door je linker neusgat. Meer info? Lees zijn boek: Sleep better with natural therapies
  8. Maak er een gewoonte van om in je bed te slapen en zorg voor een goed hoofdkussen en matras.
  9. Pieker je en kun je daarom niet slapen? Schrijf dan je gedachten op in een boekje.
  10. Luister ontspannende muziek of naar de golven van de zee.

Op slaapinfo vind je meer tips tegen slapeloosheid.

Reageren

Meer relevante artikelen

Stel hier je vraag