Ga naar content
Open de hoofdnavigatie

Roeien met de riemen die je hebt na hersenletsel

Niets lijkt zo vanzelfsprekend als bewegen: wandelen, fietsen, even de trap oplopen. Als je te maken hebt met hersenletsel, door bijvoorbeeld een beroerte, ongeval of hersenoperatie, is dat niet meer zo gewoon. Er kan sprake zijn van verlamming of een verstoring van het evenwicht. Het is roeien met de riemen die je hebt. En, om maar even een bruggetje te maken, roeien is een mooie sport voor mensen met hersenletsel. Er zitten veel voordelen aan sporten en bewegen voor mensen met niet aangeboren hersenletsel. De drempel om in actie te komen is echter hoog bij velen.

Beweging zorgt voor aanmaak van nieuwe hersencellen
Driekwart van het totaal aantal hersencellen is betrokken bij beweging. Aan de Universiteit van Groningen hebben onderzoekers aangetoond dat beweging het vermogen van de hersenen om nieuwe cellen aan te maken, verhoogt. Dat geldt met name voor de hippocampus, een hersengebied dat belangrijk is voor leren en geheugen.

Sporten met het hersenletsel bevordert herstel

Sporten met het hersenletsel bevordert herstel


Als je hersenletsel hebt, betekent dit niet dat je niet meer kunt sporten of bewegen. Het is zelfs goed om te blijven bewegen. Dat bevordert niet alleen je herstel, maar het geeft je ook een goed gevoel. En je doet weer nieuwe contacten op. Er zijn veel mogelijkheden om te sporten voor mensen met een beperking. Denk aan roeien, fitness of zwemmen. Het belangrijkste is dat je met plezier sport. Dan houd je het ook vol. Bekijk hier de folder van de Hersenstichting: Hersenen en Beweging.

Voordelen van beweging voor het brein

  • Bewegen zorgt voor een betere doorbloeding in de hersenen;
  • Bewegen bevordert de aanmaak van nieuwe hersencellen;
  • Bewegen bevordert de mogelijkheid dat hersendelen functies van beschadigde hersenen overnemen;
  • Bewegen kan negatieve gevolgen van stress op de hersenen tegen gaan;
  • Bewegen zorgt voor aanmaak van stoffen in de hersenen die ons een prettig gevoel geven.
  • Je hebt hersenletsel; waar loop je tegenaan als je weer wilt gaan sporten

    Je hebt hersenletsel; waar loop je tegenaan als je weer wilt gaan sporten


    • snel overprikkeld
    • snel moe
    • lichamelijke beperkingen
    • je grenzen opnieuw leren kennen
    • onzekerheid en angst
    • moeite om je ertoe te zetten

    Jacco heeft hersenletsel door zuurstofgebrek. Met de module Fit & Vitaal van InteraktContour werkt hij aan zijn persoonlijke doelen door onder meer elke dag in beweging te zijn. Jacco: "Ik loop hard, fiets, zwem en doe krachttraining. Mijn conditie is enorm verbeterd, ik heb meer energie en ben ook een stuk rustiger in mijn hoofd. Ik ben erg blij met het resultaat. Het kostte me eigenlijk niet zoveel moeite, het is gewoon een andere manier van leven. Ik zit nu bijna op mijn streefgewicht maar ik ga daarna gewoon door. ” Lees hier het hele verhaal: Jacco heeft hersenletsel door zuurstofgebrek.

    Roeien is een mooie sport voor mensen met hersenletsel


    Niet aangeboren hersenletsel kan ons allemaal zomaar overkomen. Eenmaal beschadigde hersencellen herstellen zich niet meer. De gevolgen zijn voor iedereen anders. En wat betekent dat voor sporten en bewegen? Hoe moet de sportomgeving eruit zien en de begeleiding. Om met de gevolgen van NAH te leren leven is veel doorzettingsvermogen en begrip van de omgeving nodig. Het is letterlijk roeien met de riemen die je hebt. En roeien is juist zo'n mooie sport voor mensen met hersenletsel. Bekijk hier het filmpje van Rita van Driel. Zij werkt bij het het NOC NSF als programma-manager gehandicaptensport en zij is bestuurslid bij het Paralympisch Commité.

    Beweging belangrijk om depressie te doorbreken

    Beweging belangrijk om depressie te doorbreken


    Beweging is belangrijk in het doorbreken van het depressieve gevoel en gedrag. Probeer iets te doen aan beweging, al is het maar een rondje in huis lopen of gewoon boodschappen doen. Elke beweging telt. Nog beter is het om regelmatig bewegen, bijvoorbeeld door te wandelen of fietsen. Je kunt beter dagelijks kort bewegen dan twee keer per week lang. Lees hier het hele artikel en de tips: Beweging belangrijk om depressie te doorbreken.

    Meer weten over hoe sporten en bewegen helpt om je doelen te bereiken?

    Bij de module Fit & Vitaal van InteraktContour train je je lijf, zodat je dagelijkse dingen weer zelf kunt doen. Trainingsdoelen zijn dus vaak de dagelijkse dingen, zoals weer alleen boodschappen kunnen doen, je eigen koffie inschenken, je eigen potje koken, jezelf aankleden, naar de wc gaan. Dan ben je steeds minder afhankelijk van anderen. Er zijn ook mensen die meedoen aan Fit & Vitaal om hun conditie op peil te houden. Dat zou misschien ook wel in de sportschool kunnen, maar daar zijn vaak teveel prikkels, zoals veel mensen en harde muziek.

    Dagelijks dingen zelf doen door sport

    Reageren

    Meer relevante artikelen

    Stel hier je vraag