Robotstofzuiger spaart energie van mensen met NAH
Na twee herseninfarcten heeft Tonnie Bieleman hulp nodig bij de dagelijkse handelingen. Om zo zelfstandig mogelijk te zijn, maakt hij graag gebruik van technologische hulpmiddelen. Deze keer vertelt hij hoe de robotstofzuiger hem helpt.
‘Door twee herseninfarcten is mijn linkerarm verlamd, kan ik mijn linkerbeen moeilijk gebruiken, werken mijn hersenen niet meer vlot en heb ik een laag energiepeil’, legt Tonnie uit. Hij woont nu in de Klokkenbelt in Almelo.
Eerder vertelde Tonnie dat de doucheföhn zijn leven veraangenaamt.’ Lees hier dat artikel. Maar hij gebruikt nog meer e-health producten, ook wel domotica genoemd. Reden om hem nu weer op te zoeken. Hij legt graag uit hoe hij ermee werkt, ook al kost dit gesprek hem veel energie. ‘Omdat het anderen kan helpen heb ik dat er graag voor over.’
Veel gemak van robotstofzuiger
‘De robotstofzuiger wil ik echt niet meer kwijt, ik heb er veel gemak van’, zegt Tonnie. In het verleden ging Tonnie stofzuigen als hij bezoek zou krijgen. Maar dan was hij uitgeput als het bezoek er was. Nu zegt hij een paar keer per week tegen de stofzuiger, die hij Kim heeft genoemd: ‘Hé Google, activeer Kim.’ Het spaart zijn energie.

Bediening via spraak of app
Tonnie activeert de stofzuiger met zijn stem. Het duurt een paar seconden en dan gaat er een groen lampje branden op de stofzuiger, die bij de muur op het laadstation staat. De stofzuiger rijdt van de muur de kamer in en gaat vervolgens rond om stof en rommeltjes weg te halen. Het maakt best veel geluid. ‘Ja’, beaamt Tonnie, ‘Je kunt ‘m het beste laten lopen als je zelf even weggaat, buiten je appartement.’
Tonnie bedient de stofzuiger via spraak, maar dat kan ook via de bijbehorende app. Door op de knop bovenop de stofzuiger te drukken, gaat de stofzuiger terug naar het station.
Het gesproken commando daarvoor weet Tonnie nog niet; dat komt nog wel. Ook de werking van de app wil hij nog uitzoeken. ‘Voor mij is het belangrijk om te weten hoe het werkt; ik wil het zelf snappen.’
Geen obstakels
Soms kan Kim door obstakels niet verder. Op een gegeven moment kreeg Tonnie een grappig bericht van de app op zijn mobiel: ‘Kim heeft je hulp nodig. Kim staat vast aan de rand van de afgrond.’ Wat bleek? De stofzuiger stond vast op het randje van het balkon en kon niet verder én niet terug. Nu is er een boxje op de grond gezet dat een signaal uitzendt – en zo zorgt voor een virtuele muur - zodat Kim hier niet verdergaat. Probleem opgelost.
Ook is het belangrijk dat er geen kabels op de grond liggen. Tonnie: ‘De stofzuiger vreet zich ook vast in de kabels van het hoog/laagbed, daarom leg ik die omhoog tijdens het stofzuigen.’

Wel handmatig legen
Het legen van de stofzuiger gebeurt handmatig door de cassette eruit te halen en in de vuilnisbak leeg te kloppen. Sommigen zullen dat zelf kunnen, voor anderen moet dat gedaan worden. Tonnie doet dat zelf. ‘Eerder wilde ik alles zelf doen. Dat raakte ik door mijn twee herseninfarcten kwijt. Nu wil ik alsnog weer zoveel mogelijk zelf doen. Daarom vind ik al die producten zo fijn, want daardoor heb ik weer eigen regie. Hoef ik me niet bezwaard te voelen omdat ik weer hulp moet inroepen.’
Ondersteuning door (super)taakhouders e-health
‘In totaal zijn hier in de Klokkenbelt nu zo’n 13 mensen die een robotstofzuiger hebben’, vertelt Nina Huijboom, stafmedewerker e-health van InteraktContour. ‘Ik ben hier tot eind juni om mensen wegwijs te maken met domotica. Op elke afdeling is een taakhouder e-health die de ogen en oren op dit vlak is voor het team. Daarnaast zijn er in maart supertaakhouders gestart, die inzetbaar zijn op meerdere afdelingen.’
Ook interesse in een robotstofzuiger of ander e-health hulpmiddel?
Neem dan via de begeleiders van InteraktContour contact op met de uitleenservice.
Cliënten van InteraktContour kunnen de robotstofzuiger iRobot Roomba 8 weken kosteloos uitproberen.
Reageren