Ga naar content
Open de hoofdnavigatie

De Uitleenservice: vrijblijvend technologie uitproberen

Bij de Uitleenservice kunnen alle cliënten van InteraktContour acht weken lang producten lenen en vrijblijvend uitproberen. Sinds kort runnen cliënten deze service.

Herma met e-health product.png


“Een paar jaar geleden zijn we heel laagdrempelig gestart met de Uitleenservice”,  vertelt Herma Grupstra, adviseur e-health. “Toen ging het nog om een paar producten die de zelfredzaamheid van cliënten bevorderen, de veiligheid vergroten en de medewerkers tijdwinst opleveren. Toen de Uitleenservice succesvol werd, wilden we graag uitbreiden. Daarom hebben we ervoor gezorgd dat het lenen van producten online geregeld kon worden.” 

Wens: actieve rol voor cliënten

“Een van onze wensen voor de Uitleenservice was dat cliënten ermee kunnen werken. We wilden namelijk dat zij ook een actieve rol gingen spelen. Tijdens een speciale testdag hebben ze samen alles doorlopen. “Toen zagen we dat sommige dingen nog beter kunnen, zoals het maken van een stappenplan voor het innemen van de producten”, vertelt Herma. Sinds oktober wordt de Uitleenservice gerund door cliënten in Zwolle. Zij verzorgen het hele logistieke proces: aanvragen afhandelen, pakketten klaarmaken en geleende producten innemen en controleren. Herma: “Bij de Uitleenservice helpen cliënten elkaar. Dat vind ik het mooie.” 

"Mooi dat cliënten elkaar helpen in de Uitleenservice"

Voor cliënten, door cliënten

Amanda van Vark, Karin van der Vegte, Maria Dami en Hendrik Wijkstra zijn cliënt bij InteraktContour in Zwolle. Sinds kort regelen zij de Uitleenservice. 

“Cliënten lenen hier producten voor acht weken”, vertelt Karin van der Vegte. “Zelf heb ik bijvoorbeeld moeite met slapen. Daarom probeer ik momenteel de Somnoblue bril uit, die het blauwe licht filtert. Twee uur voor het slapen gaan zet je die op, waardoor je lichaam melatonine aanmaakt en je makkelijker in slaap valt.” Op het moment van dit interview (eind augustus) verdiepen de cliënten zich nog in de apparaten en een goede manier van werken van hun team. 

Toch is er al een taakverdeling tussen de vier teamleden ontstaan: Amanda en Maria zorgen vooral voor de administratieve kant van het geheel. Zij reageren bijvoorbeeld op de aanvragen. Karin checkt of een product compleet is en nog goed werkt én zorgt ervoor dat het  opgestuurd of opgehaald kan worden. Hendrik is gevraagd omdat hij technisch inzicht heeft. 

Clienten aan de slag

UITVOGELEN

Samen vogelen ze nog uit hoe de Uitleenservice precies werkt. “In de zorg is het compleet nieuw dat cliënten dit doen”, legt begeleider Dyon uit. “Het moet nog een vorm krijgen,  daar zijn we nu mee bezig. Op deze manier creëren we werkplekken voor cliënten. Bij een bedrijf is er vaak tijdsdruk,  maar hier kunnen cliënten in hun eigen tempo werken.” Soms is het nodig dat de samenwerking besproken wordt.  De een vindt het bijvoorbeeld lastig om iets los te laten en aan anderen over te laten, een ander wil het werk graag goed doen en geen fouten maken. De vier teamleden verschillen van elkaar en vullen elkaar daardoor juist ook aan. 

“Hiermee laten we zien dat mensen met hersenletsel nog van alles in hun mars hebben”.

MEER UITDAGING

Alle vier zochten ze naar meer uitdaging dan alleen de dagbesteding. Karin vertelt: “Ik wil graag nuttig bezig zijn. Op zich lijkt het me leuk,  maar het is nu nog lastig dat iedereen dingen vraagt en ik nog niet alles weet.” Hendrik was voor corona ook al op zoek naar een uitdaging. “Ik ben geïnteresseerd in computers, in slimme apparaten. Dus dit past wel bij me.” Dyon benaderde ook Amanda. “Ik werd meteen enthousiast”,  zegt ze. “Ik wil graag meer doen dan dagbesteding en dit biedt voor mij een veilige setting om te ontdekken wat ik kan.” En Maria legt uit: “Ik heb interesse in cliënten en in groei van cliënten”.

Dyon is gevraagd om het team te begeleiden. Daarover vertelt hij: “Vanaf het begin heb ik gezegd: dat wil ik wel,  maar op voorwaarde dat het een meerwaarde heeft voor de cliënten.  Ik wil met hen meedenken, maar zij moeten het doen, ik doe zelf zo min mogelijk. En dat blijkt te werken; in mijn vakantie zijn ze gewoon doorgegaan en hebben overleg gevoerd als dat nodig was.”

 

DE MEERWAARDE VAN CLIËNTEN BIJ DE UITLEENSERVICE

“Misschien zijn we als cliënten iets makkelijker benaderbaar, toegankelijker voor andere cliënten”,  vertelt Amanda. “Ja, we weten wat ze nodig hebben”, vult Karin aan. “Je begrijpt elkaar sneller.” Maria: “Het is ook goed voor onze eigen ontwikkeling.” Karin is het daarmee eens: “Dit werk is meer dan dagbesteding, het biedt ons een uitdaging. Het is heel belangrijk dat mensen met hersenletsel daar de kans voor krijgen. Hiermee kunnen we laten zien dat we nog wél van alles in onze mars hebben.” 

Meer weten?

Verschillende zorgorganisaties in Nederland hebben een eigen uitleenservice. Informeer daar naar de mogelijkheden! Ben je een client van InteraktContour? Bespreek het dan met je begeleider. Hij of zij kan je verder helpen.

Meer over:

E-health Hulpmiddelen

Reageren

Meer relevante artikelen

Stel hier je vraag