Ga naar content
Open de hoofdnavigatie

Beweging belangrijk om depressie te doorbreken

Erik Scherder, hoogleraar neuropsychologie aan de VU Amsterdam, en hoogleraar bewegingswetenschappen in Groningen, hamert op het belang van lichaamsbeweging. Hij doet daar al jaren gedreven onderzoek naar. Hij leeft het voor door zelf iedere dag een uur te fietsen en hij loopt congressen af om zalen vol luisteraars voor te houden: Beweeg! Want dat is niet alleen goed voor je conditie, maar ook voor je cognitie. Dit zegt Scherder in Trouw in 2011, maar moet niet in aan actualiteit.

Beweeg en ga naar buiten met hersenletsel

Beweeg en ga naar buiten met hersenletsel


Hersenz zegt het volgende op de site over depressie en beweging: Blijf lichamelijk actief op een passende manier. De vermoeidheid, het gebrek aan energie en de lusteloosheid veroorzaken soms een volkomen lichamelijke inactiviteit. Toch is juist beweging belangrijk in het doorbreken van het depressieve gevoel en gedrag. Probeer iets te doen aan beweging, al is het maar een rondje in huis lopen of gewoon boodschappen doen. Elke beweging telt. Nog beter is het om regelmatig bewegen, bijvoorbeeld door te wandelen of fietsen. Je kunt beter dagelijks kort bewegen dan twee keer per week lang. Zwemmen of fitnessen of een andere vorm van bewegen kan natuurlijk ook. Lukt het je niet uit jezelf, spreek dan met iemand af dat hij je op een vast tijdstip meeneemt. Daglicht zorgt voor de aanmaak van melatonine in de pijnappelklier. Melatonine regelt onze biologische klok maar heeft ook invloed op de aanmaak van serotonine, een van de stoffen die ons welbevinden regelen. De zogenaamde winterdepressie komt door te weinig daglicht.Door naar buiten te gaan bevorder je de aanmaak van serotonine en dat kan je stemming helpen verbeteren. Een extra reden om te gaan wandelen. Meer lezen over depressie en hersenletsel.

Beweegtips voor je brein volgens professor Scherder

1. Probeer de 'Norm Gezond Bewegen' te halen, iedere dag en juíst als je geen zin hebt. Als je terugkomt van het sporten, zul je denken: waar is die vermoeidheid gebleven?
2. Ga niet over je lichamelijke grenzen heen. Jezelf forceren is nooit goed.
3.Beweeg bij daglicht, en beweeg bij voorkeur in een groepje; dat heeft ook nog het positieve, verrijkende effect van de sociale interactie.
4.Wees ook op andere gebieden actief. Beweeg in combinatie met geestelijke inspanning, met musiceren bijvoorbeeld. Hoe actiever, hoe groter de kans dat in de hersenen nieuwe verbindingen ontstaan.

Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB)
Nederlandse Norm Gezond Bewegen De universiteiten van Amsterdam (VU), Maastricht (UM), Groningen (RUG), Utrecht (UU), het RIVM, TNO en NOC*NSF hebben in 1998 in onderlinge samenwerking normen voor gezond bewegen vastgesteld, bekend als de ‘Nederlandse Norm Gezond Bewegen’ Leeftijdscategorie:

Jeugd (<18 jaar) dagelijks een uur matig intensieve lichamelijke activiteit, waarbij de activiteiten minimaal twee maal per week gericht zijn op het verbeteren of handhaven van lichamelijke fitheid (kracht, lenigheid en coördinatie).

Volwassenen (18-55 jaar) een half uur matig intensieve lichamelijke activiteit op tenminste vijf, bij voorkeur alle dagen van de week; voorbeelden van matig intensieve lichamelijke activiteit bij volwassenen zijn wandelen met 5-6 km/u (dus flink doorwandelen) en fietsen met 15 km/u.

Ouderen (55-plussers) een half uur matig intensieve lichamelijke activiteit op tenminste vijf, bij voorkeur alle dagen van de week; voor niet-actieven, zonder of met beperkingen, is elke extra hoeveelheid lichaamsbeweging meegenomen; voorbeelden van matig intensieve lichamelijke activiteit bij ouderen zijn wandelen met 3-4 km/u en fietsen met 10 km/u.

Sporten met hersenletsel

Sporten is gezond! Voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) is beweging noodzakelijk. Beweging zorgt voor verbetering van hersenfuncties en geeft positieve energie. Bovendien kan beweging de kans op een terugval verkleinen. Lees hier meer over sporten met niet aangeboren hersenletsel.

Reageren

Meer relevante artikelen

Stel hier je vraag