Ga naar content
Open de hoofdnavigatie

20 tips voor ouders van kinderen met hersenletsel

Als je kind niet aangeboren hersenletsel (NAH) oploopt, heeft dit gevolgen voor het hele gezin. Ouders of verzorgers moeten omgaan met onzekerheden en aanpassingen.Vaak staat er een team van hulpverleners om je heen, maar pasklare antwoorden zijn er niet altijd. De hersenen van kinderen zijn volop in ontwikkeling en vaak is er aan de buitenkant niet zichtbaar wat er zich aan de binnenkant afspeelt. Problemen zijn pas op langere termijn echt zichtbaar.

Ouders delen ervaringen

Ouders delen ervaringen


Jeffrey en Diana Moonen, ouders en inmiddels ook ervaringdeskundigen op NAH gebied, zijn de website Oudersnahkinderen gestart. In 2008 veranderde hun leven totaal. Van een “zorgeloos” gezin met twee dochters naar een nachtmerrie. Zij dachten bij onze dochter van drie dat ze een lui oog had, het bleek een hersentumor te zijn. Een operatie volgde en die was succesvol. Na een week mochten ze weer naar huis. "Geen nabehandeling, gewoon herstellen" was de boodschap. De nasleep van de operatie werd na zes maanden pas goed zichtbaar: Vermoeidheid, concentratieproblemen, snel overprikkeld zijn en er waren woordvindingsproblemen (afasie). Een onrustige en moeilijke tijd voor hun gezin brak aan. Met de site streven ze er naar een informatiebron te zijn voor ouders met kinderen met nah.

Tips voor ouders van kinderen met niet aangeboren hersenletsel


  1. Maak een pictobord met een week of dag planning. Zo ziet je kind elke dag wat er die dag gaat komen. www.sclera.be.
  2. Om je kind beter dingen te laten onthouden: werk met beeldende plaatjes.
  3. Herhaal veel.
  4. Werk voor oudere kinderen met een agenda. www.pictogenda.nl
  5. Geef niet teveel informatie. Bijvoorbeeld: “Ga je jas pakken”.
  6. Stel gesloten vragen in plaats van open vragen.
  7. Kinderen die gelijk hun verhaal kwijt willen terwijl ze even moeten wachten kun je vragen de vraag of verhaal aan hun duim te plakken. Gebruik daarbij op verschillende plaatsen in huis memoblokjes.
  8. Praat niet te snel. Neem na elke zin een korte pauze.
  9. Stimuleer de sterke kanten van je kind. "Dit kan je heel goed, ik ben trots op je.”
  10. Zorg voor een rustige kamer.
  11. Maak in huis een time-out hoek, waar je kind zich even lekker kan terugtrekken.
  12. In de time-out hoek kun je dingen neerlegen als: een zitzak, schommelstoel, gedempt licht, verschillende stressballetjes, een koptelefoon met muziek zoals “watermusic” kinderliedjes e.d., een boek met alleen plaatjes, kleurplaten of knuffels.
  13. Laat kinderen met woordvindingsproblemen met andere kinderen spelen zonder dat er veel praatwerk nodig is: touwtje springen, dansen, kleien, kleuren.
  14. Een zuurbal of stukje van een zure mat na een intensieve activiteit of gebeurtenis (bijv een verjaardag), kan helpen om de concentratie weer op peil te brengen. Zuur van een zuurbal, zure augurk zorgt voor organisatie. Zeker in combinatie met zuigen of kauwen. Ook kauwen op kauwgom of een rauwe wortel of het drinken van zuur sap door een rietje kan goed werken
  15. Om alle indrukken van de dag te verwerken kun je je kind onder de douche zetten.
  16. Indrukken verwerken kan ook door je kind in bed af te strijken. Met je handen ga je over de kleding heen van hoofd, schouders, armen, buik, benen naar tenen.
  17. Als je kind leest, zet dan een wekker. Vijf minuten lezen kun je afwisselen met vijf minuten overrollen van een bal. Zo kan je kind zich beter concentreren en blijft het lezen een succeservaring.
  18. Als je kind slecht slaapt en alle indrukken in de nacht lijkt te verwerken, kun je een verzwaringsdeken gebruiken. Verzwaren geeft het gevoel dat je niet zweeft maar geaard bent.
  19. Beperk de keuzemogelijkheden. Als we klaar zijn met eten mag je tv kijken of computeren. Dit geeft structuur.
  20. Als je je kind laat kleuren geef haar dan mandala tekeningen.
  21. Plan een weekend nooit helemaal vol.

Hoe herken je hersenletsel?

Het (h)erkennen en bewaken van eigen grenzen en inzicht in eigen en verwachtingen en reële mogelijkheden, of juist het gebrek daaraan, kunnen signalen zijn van niet aangeboren hersenletsel. Herken jij deze signalen die kunnen duiden op hersenletsel?

Ook iets lezen over opvoeden en hersenletsel?

Lilian Wolthuis – Droste is getrouwd en moeder van drie kinderen. Als vijfjarige kreeg Lilian een hersenbloeding. Ze raakte hierdoor lichamelijk gehandicapt en na een lange periode van revalideren kon Lilian weer lopen. Ze leerde als jong kind met haar beperkingen om te gaan. Op haar zestiende kreeg ze opnieuw een hersenbloeding en ook toen vocht ze zich terug. Met haar boek 'In eigen hand' wil ervaringsdeskundige en schrijfster Lilian Wolthuis voorkomen dat ouders met een vergelijkbare lichamelijke handicap opnieuw het wiel moeten uitvinden. In twintig thema's van til- en houdingstechnieken, borstvoedingshoudingen, tot de zelfstandigheid van het kind, biedt het boek naast algemene handigheden specifieke tips voor de verzorging van kleine kinderen met het gebruik van slechts één hand.

Meer over:

Gevolgen Mantelzorg Liefde & relaties

Reageren

Meer relevante artikelen

Stel hier je vraag