Ga naar content
Open de hoofdnavigatie

Jong en hersenletsel door ongeluk, beroerte of tumor

Het zal je maar overkomen. Je bent jong, bezig met je opleiding, je hebt misschien een bijbaantje en bent onderdeel van een gezellige vriendengroep. Ineens krijg je te maken met niet-aangeboren hersenletsel door een ongeluk, beroerte of hersentumor. Je leven en dat van je ouders en andere gezinsleden staat op zijn kop. Wat gebeurt er allemaal? Wat is niet aangeboren hersenletsel precies? En wat doe je bij revalidatie? En belangrijker nog? Hoe moet het nu verder met de rest van je leven? Jaarlijks lopen in Nederland 130 duizend mensen niet-aangeboren hersenletsel (NAH) op, onder wie 20.000 kinderen en jongeren tot 24 jaar.

"Ik vind het moeilijk om te vertellen wat er aan de hand is. Je kunt niets aan me zien. Ik hoor wel eens dat ze me een aansteller vinden."

De diagnose is gesteld: niet-aangeboren hersenletsel

De diagnose is gesteld: niet-aangeboren hersenletsel


Niet-aangeboren hersenletsel is onder te verdelen in traumatisch en niet-traumatisch letsel. Traumatisch letsel is een vorm van letsel dat is ontstaan door 'geweld' van buitenaf. En bij niet-traumatisch letsel is er een oorzaak die van binnenuit komt, door processen die zich in het lichaam afspelen. Er zijn allerlei oorzaken waardoor je hersenletsel kunt oplopen. Een botsing met een hard oppervlak, bijvoorbeeld door een verkeersongeval of val op je hoofd, waardoor de hersenen beschadigen. Vergiftiging of gebruik van alcohol of drugs. Maar ook hersenletsel door een beroerte of hersenbloeding.

Lees hier meer over de oorzaken van hersenletsel.

Misschien vind je dit ook interessant?

Wie kom je allemaal tegen tijdens je revalidatie en wat doen ze voor je

Wie kom je allemaal tegen tijdens je revalidatie en wat doen ze voor je


  • De revalidatiearts heeft contact met alle specialisten die zich bezighouden met jouw revalidatie. In samenspraak komt een behandelplan tot stand. Tussentijds zijn er evaluatiemomenten en bekijk je samen hoe het gaat.
  • De fysiotherapeut heeft aandacht voor vaardigheden als zitten, liggen en lopen. Als je in een rolstoel zit, helpt de fysiotherapeut hier, door middel van oefeningen, ook mee om te gaan. Het doel is om sterker te worden en je conditie te verbeteren, zodat je makkelijker beweegt.
  • Een ergotherapeut leert je hoe jezelf kunt redden in het dagelijks leven. Dit kan op verschillende gebieden zijn, zoals in het huishouden of met je dagelijkse verzorging. Soms heb je hier hulpmiddelen bij nodig. De ergotherapeut geeft je advies om dit uiteindelijk zelfstandig te kunnen doen.
  • Een logopedist onderzoekt, behandelt en begeleidt je met problemen die te maken hebben met communicatie (afasie), eten en drinken.
  • Een psycholoog helpt je met de verwerking van het overkomen of ontstaan van jouw niet-aangeboren hersenletsel. De nadruk ligt vaak om samen te denken in mogelijkheden en niet teveel te kijken naar wat je niet meer kan.
  • Een maatschappelijk werker ondersteunt je bij het oppakken van je dagelijks leven en indien nodig je opleiding of werk.

Na de revalidatieperiode begint het pas, de chronische fase noem je dat

Je hebt een herseninfarct, hersenbloeding of ongeluk gehad en je bent ontslagen uit het ziekenhuis of revalidatiecentrum. En dan? Je wilt je leven weer opbouwen maar dat gaat niet zo gemakkelijk. Het kan zijn dat je snel moe bent of vergeetachtig. Ook kun je moeite hebben met praten of het begrijpen van taal (afasie). Dit zijn zomaar wat een aantal kenmerken van NAH. Gelukkig is er nog veel mogelijk op het gebied van ondersteuning. Woon je in Overijssel, Gelderland, Flevoland of Utrecht neem contact op met InteraktContour voor een vrijblijvend gesprek. Woon je elders? Neem dan contact op via Hersenz.

Misschien vind je dit artikel ook interessant?

Kenmerken niet-aangeboren hersenletsel

Kenmerken niet-aangeboren hersenletsel


Herken je één of meer van de volgende gedragingen, na een beroerte, ongeluk of hersenoperatie?

Meer info: kenmerken van niet-aangeboren hersenletsel

"Na het ongeluk kan ik me niet goed meer concentreren en mijn aandacht zo slecht bij de les of een boek houden."

Studeren met hersenletsel valt niet mee

Studeren met hersenletsel valt niet mee


Als je hersenletsel hebt, wil je misschien ook 'gewoon' terug naar school, een opleiding volgen of een baan zoeken. Het kan zijn dat dat nog prima lukt met begeleiding of hulpmiddelen. Maar het kan ook dat je rekening moet houden met je eigen beperking(en). Welke keuzes heb je? En welke begeleiding en aanpassingen zijn er mogelijk? Brainstormt, een site voor jongeren met hersenletsel, zet een aantal opties voor je op een rijtje.

Handige links

Tips voor leren en studeren met hersenletsel

Tips voor leren en studeren met hersenletsel


  • Vertel je docent over je hersenletsel en bekijk samen de mogelijkheden. Je kunt gerust vertellen dat je niet precies weet wat je nodig hebt om te studeren, omdat je dat zelf ook moet ontdekken. Spreek daarom regelmatig evaluatiemomenten af.
  • Wees open over je hersenletsel naar je klasgenoten. Alleen dan kun je begrip en hulp verwachten.
  • Heb je moeite met het maken van een planning en werken met deadlines? Schakel op tijd hulp in.
  • Is het lastig voor je om én aantekeningen te maken én de les te volgen? Vraag dan of je de aantekeningen van een klasgenoot mag kopiëren en luister zelf alleen tijdens de les.
  • Kom je vaak in tijdnood tijdens toetsen? Vraag dan extra tijd aan.
  • Is je concentratie weg? Probeer even alleen naar buiten te gaan en kom tot rust.
  • Zijn de lessen lichamelijke opvoeding te zwaar voor je? Er is een mogelijkheid hier vrijstelling voor te krijgen. Overleg dit.

Bron: Brainstormt

Voorlichting voor en door jongeren met niet aangeboren hersenletsel belangrijk

Informatie over wat hersenletsel precies is en wat de kenmerken zijn is belangrijk om ermee om te kunnen gaan. Voor jezelf, maar ook voor je omgeving. Denk aan je ouders, mede-gezinsleden, maar ook vrienden en mede-studenten bijvoorbeeld. Er zijn verschillende projecten die het belang hiervan onderstrepen. De hersenstichting heeft hier vaak meer informatie over. Zo is er het project Friends4Future. Een project van: Inge Verhoeven, TNO Delft en lectoraat Revalidatie Haagse Hogeschool. Zij willen in een ‘voor en door jongeren'-formule voorlichting (psycho-educatie) geven over de eigen hersenaandoening. Zo leren studenten kijken naar hun sterktes en zwaktes en hoe ze die in hun sociale omgeving kunnen inzetten. Zowel hun eigenwaarde als hun deelname aan de samenleving worden vergroot. Ook medestudenten krijgen een toegevoegde leerervaring omdat ze als hulp of buddycoach kunnen worden ingezet.

Ervaringsverhalen van andere jongeren met NAH

Lis Leeft blogt over haar eigen ervaringen naar haar scooterongeluk en op haar site kun je ook ervaringsverhalen van lotgenoten met nah vinden.

Handige links

Reageren

Meer relevante artikelen

Stel hier je vraag