Ga naar content
Open de hoofdnavigatie

Boekentip: Laat je hersenen niet zitten

Professor Erik Scherder is auteur van het boek: Laat je hersenen niet zitten. Hoe lichaamsbeweging de hersenen jong houdt. Lichaamsbeweging houdt niet alleen ons lijf maar ook ons brein in conditie. Dat blijkt steeds duidelijker uit wetenschappelijk onderzoek. Als kinderen sporten worden ze slimmer, en wie meer beweegt verkleint de risico s op het ontwikkelen van dementie. Toch zijn we wereldwijd steeds minder actief. Dit boek is een bevlogen pleidooi om weer `gewoon te gaan bewegen, om een half uurtje per dag uit die luie stoel te komen.

Bewegen van groot belang voor de conditie van het brein

Bewegen van groot belang voor de conditie van het brein


Het beoefenen van topsport is echt niet nodig. Het boek: "Laat je hersenen niet zitten" beschrijft de beloning die je krijgt als je beweegt. Maar ook de nadelige gevolgen voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid als je ervoor blijft weglopen. We wisten al dat overgewicht en obesitas tot de grootste bedreigingen van de gezondheid behoren vanwege de risico s op hart- en vaatziekten, suikerziekte en hoge bloeddruk. Maar de invloed op de hersenen is minder bekend: als kinderen bewegen stimuleert dat de delen van de hersenen die zorgen voor een optimale verstandelijke ontwikkeling en die bij het ouder worden het eerst achteruitgaan. Met recht kan worden geconcludeerd: bewegen is niet alleen van belang voor de slanke lijn, maar zeker ook voor de conditie van het brein! Het boek is te bestellen via BOL.com

Bewegen belangrijk bij doorbreken depressie

Hersenz zegt het volgende op de site over depressie en beweging: Blijf lichamelijk actief op een passende manier. De vermoeidheid, het gebrek aan energie en de lusteloosheid veroorzaken soms een volkomen lichamelijke inactiviteit. Toch is juist beweging belangrijk in het doorbreken van het depressieve gevoel en gedrag. Probeer iets te doen aan beweging, al is het maar een rondje in huis lopen of gewoon boodschappen doen. Elke beweging telt. Nog beter is het om regelmatig bewegen, bijvoorbeeld door te wandelen of fietsen. Je kunt beter dagelijks kort bewegen dan twee keer per week lang. Lees meer: Beweging belangrijk om depressie te doorbreken.

Meer weten over hoe beweging je helpt om je doelen te bereiken?

Bij de module Fit & Vitaal van InteraktContour train je je lijf, zodat je dagelijkse dingen weer zelf kunt doen. Trainingsdoelen zijn dus vaak de dagelijkse dingen, zoals weer alleen boodschappen kunnen doen, je eigen koffie inschenken, je eigen potje koken, jezelf aankleden, naar de wc gaan. Dan ben je steeds minder afhankelijk van anderen. Er zijn ook mensen die meedoen aan Fit & Vitaal om hun conditie op peil te houden. Dat zou misschien ook wel in de sportschool kunnen, maar daar zijn vaak teveel prikkels, zoals veel mensen en harde muziek.

Ik wil contact met InteraktContour

Reageren

Meer relevante artikelen

Stel hier je vraag